Stravování v těhotenství: doporučení vs. moje realita, I. trimestr

koláž mk th

Stravování v těhotenství:
doporučení vs. moje realita, I. trimestr

V tomto článku začnu asi od konce – prošla jsem si těhotenstvím, porodem a nyní je mému chlapečkovi 5 týdnů, kdy to byl nejkrásnější vánoční dáreček. 🙂 V současné době si začínám mateřskou opravdu moc užívat a zároveň jsem vděčná, že si mohu i každou středu „odskočit“ do mojí nutriční poradny, protože to je nejen moje radost, ale i potřeba stále zůstávat ve své profesi a být tu i nadále pro své stávající i nové klienty.

No a teď pohled o pár měsíců zpět na úplně začátky mého těhotenství a to především z pohledu stravování v těhotenství… Jou, to byla ale neočekávaná jízda!!! :-O

Intro: těhotenství je období zhruba 38-42 týdnů, kdy se ze dvou buněk (vajíčka a spermie) vyvine miminko měřící v průměru 50cm a vážící něco okolo 2,5 – 4kg. Za tu dobu se miminku vytvoří orgány, pohybová soustava, vlásky, nehty, smysly a zkrátka všechny orgánové soustavy. Během těchto 40 týdnů se tedy udějí zásadní vývojové změny, které si vyžadují i speciální nároky na chování matky v čele s vhodným stravováním…

…No a díky mému poslání být nutriční terapeutkou, tedy být odborníkem na stravování, tak přesně vím, co by taková těhotná žena měla jíst, aby se miminko dobře vyvíjelo. Těhotná žena by měla dbát na vysoký příjem kyseliny listové a omega-3 nenasycených mastných kyselin, aby se zabránilo některým vývojovým vadám a aby se miminku dobře vyvíjel mozek a nervová soustava. Také by měla mít žena dostatek vitamínů, minerálních látek v čele s železem pro krvetvorbu miminka; vápníku pro tvorbu jeho kostí a stejně tak vlákninu pro dobré zažívání budoucí matky.

Maminka by měla hodně pít, vyhnout se alkoholu, kávě, rafinovanému cukru, přepáleným tukům a konzervovaným výrobkům, aby bylo miminko ušetřeno nevhodným a škodlivým látkám ze stravy. Maminka by neměla jíst syrové maso (tatarák, nepropečené steaky), syrové ryby (sushi) a také plísňové sýry (například nivu), naopak o to víc přijímat ovoce a zeleninu. Měla by mít dostatek pohybu a i odpočinku. Tohle vše jsem věděla a před svým otěhotněním jsem se takto byla zvyklá stravovat – dlouhodobě poměrně vhodně a zdravě (na mém jídelníčku bylo dostatek ovoce, zeleniny, bílé jogurty, sýry, ořechy, semínka, ryby, libové maso, celozrnné obiloviny, ovesné vločky, knekebroty…) a také jsem milovala běhání a pohyb obecně. Když jsem se na začátku dubna r. 2018 dozvěděla, že jsem těhotná, chtěla jsem od prvopočátků dopřát svému dítěti co nejlepší výživu, aby se mu vše vyvíjelo přesně tak, jak má. Ovšem Vesmír měl jiný záměr a abych mohla kvalitně radit  i ostatním těhotným ženám, tak mi seslal ty nejšílenější těhotenské nevolnosti a varianty, které se v souvislosti se stravováním v těhotenstvím dají vymyslet, abych dokázala pochopit i další těhotné ženy, jejich nevolnosti a chutě… 🙂

…Takže jsem si 6 týdnů v rozmezí od 7. do 12. týdne těhotenství odžila nejhorší období života díky urputným těhotenským nevolnostem, zvracení a únavě. Toto období jsem si pracovně sama pro sebe nazvala „stav permanentní kocoviny“, aby i chlapi chápali, jak mi bylo. Probíhalo zvracení i několikrát denně, žaludek na vodě, nevolnosti, velké pocity hladu, zároveň nechutenství. Pořád jsem jen ležela a byla 6 týdnů absolutně bez pohybu. A to nejhorší se ukázalo vzápětí – vše, co jsem před otěhotněním byla zvyklá jíst, jsem nemohla najednou ani pozřít. A to se jednalo právě o ty potraviny, které bych měla jíst pro vývoj miminka nejvíce. Jednak jsem po spoustě potravinách zvracela a jednak jsem některé potraviny, které jsem milovala, najednou nemohla vidět ani na 10 metrů. Moje stravování první týdny těhotenství vypadalo takto:

  • Ovoce a zeleninu jsem nepozřela, výjimečně pár cherry rajčat, občas hroznové víno či pomeranč, kiwi (měla jsem chuť na kyselé druhy ovoce, které jsem pak ale většinou vyzvracela), namísto toho jsem jedla přesnídávky a přesnídávkové kapsičky.
  • Bílé jogurty s ovesnými vločkami jsem nemohla ani spatřit, musela jsem je nahradit sladkými ovocnými jogurty, mléčnou rýží a obyčejnými cornflakes.
  • Stejně tak jsem musela nahradit moje milované knekebroty za obyčejné pečivo, protože jsem nepozřela tvrdý knekebrot a nesnesla jsem jinak oblíbená semínka a ořechy.
  • Tvrdé sýry jsem vyměnila za šunku, kterou jsem obvykle nevyhledávala, protože na sýr jsem se opět nemohla ani podívat.
  • Moje strava musela být nenadýmavá a lehce stravitelná – takže žádná hrubá vláknina, luštěniny, cibule, česnek…naopak pořád jsem musela mít maso a to i třeba několikrát denně, stejně tak mi chutnaly slané polévky, které jsem jinak obvykle také nejedla.
  • Na co jsem měla chuť neustále, bylo sushi, což mělo dvě nevýhody, jednak to není úplně levná varianta jídla a jednak většina sushi se vytváří se syrových ryb a ty já kvůli riziku možných bakterií nemohla jíst, takže jsem si musela vybírat sushi s tepelně upravenou rybou nebo krevetou, která byla ale ve většina případů nabídky smažená.
  • Co se pitného režimu týče, před těhotenstvím jsem pila hodně, hlavně čistou vodu a neslazené ovocné čaje, což se ale změnilo, protože jsem do sebe tekutiny nemohla dostat a vodu a čaje už vůbec ne. Takže jsme pila citronové minerálky, slazený černý čaj a při nevolnostech dokonce i colu, kterou jinak považuji v běžném jídelníčku za zlo, ale při žaludečních nevolnostech opravdu funguje.
  • Neustále jsem měla chuť na zmrzliny, kterým jsem většinou ale odolala, pamatuji si, že jen jednou moje potřeba byla tak silná, že jsem si musela dojít do večerky pro Magnum. 🙂

Nejsilnějším zážitkem ze všech však byla jedna situace, na kterou nezapomenu. Jelikož jsem hodně zvracela a nemohla moc jíst, dostala jsem se během těch několika prvních týdnů těhotenství až na váhu 45 kilogramů, což už opravdu nevypadalo zdravě. Byla jsem hodně unavená a potraviny, které byly v ledničce jsem už měla „ojezené“, neboť jsem jedla pořád to samé a jen to, co jsem udržela v žaludku. Jednoho večera, kdy mi bylo opravdu bídně a byla jsem unavená a slabá, se mě můj parter zeptal, na jaké jídlo bych teď měla opravdu velkou chuť. Tak jsem mu zkroušeně řekla, že na bagetu z benzínky. A tak jsme sedli do auta, vydali se na benzínku, kde jsem si koupila bílou bagetu s majonézovým dresinkem a smaženými kuřecími nugetami a skoro celou jsem ji ten večer snědla. Řekla jsem si, že tohle se nikdo nesmí dozvědět, neboť by to byla moje profesní smrt. 🙂 Už teď Vám ale prozradím, že naštěstí tahle celá strava neměla na vývoj mého miminka vliv, protože příroda je chytrá – miminko to až tak zásadně neovlivní, ale matku případně ano – rozhodně jsem totiž strádala já – všechny živiny pro něj šly z mých tělesných zásob a také tukové a svalové hmoty, která mi hodně ochabla.

S odstupem času vnímám celé tohle prvotrimestrální období včetně nákupu bagety na benzíně jako velký učební materiál a zkušenost a nyní již dokážu pochopit to, že když člověku je opravdu zle, tak nehledí na kvalitu stravy, ale v rámci sebezáchovy volí takové potraviny a jídla, které mu jednoduše dodají rychlou energii v podobě sladkých nápojů, tučných jídel či neobvyklých možností, které mu udělají alespoň na chvíli dobře. Je však důležité na tyto chutě nespoléhat, i když už je člověku dobře a je zdráv, protože v dlouhodobé perspektivě obdobný styl stravování nepůsobí vhodně ani na zdraví, ani na naši postavu a vývoj tělesné hmotnosti.

A jelikož prvním trimestrem tento příběh nekončí, těšte se, že po 14 dnech budu zvěřejňovat další díly o tom, jak to se stravou a pohybem u mě probíhalo následující dva trimestry nebo také díl na téma, jak zdravě hubnout po porodu, když najednou má žena kila navíc, povadlé tělo a permamentní starost o miminko a domácnost. 🙂

Jídelníčky na míru a redukční kurzy ZDE

Krásné dny přeje Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.