Příběhy z nutriční poradny: Smysluplné novoroční předsevzetí

„Smysluplné novororční předsevzetí“

Každý začátek nového roku nese ve vzduchu mnoho vyřčených novoročních předsevzetí. To je nezpochybnitelná a tak nějak již tradiční záležitost. V souvislosti s mým pracovním zaměřením jsou to pak předsevzetí typu: „budu jíst lépe/zdravěji“, „zhubnu“, „začnu mít pravidelný pohyb“… Osobně vím, že po obdobích koronavirových karanténních opatření mnoho lidí řeší svoji tělesnou hmotnost, protože z důvodu z velké části stráveného času doma, jezení z nudy a omezeného pohybu, jdou kila často velmi snadno nahoru.

Já bych pro Vás měla jedno opravdu smysluplné novoroční předsevzetí, u kterého bych si velmi přála, kdyby si ho dal každý (a to nejsem nějaký extra zastánce novoročních předsevzetí). To předsevzetí by se dalo zformulovat třeba takto:

Nebudu jíst na živiny prázdné potraviny
a naopak bohaté na potravinářskou chemii a nekvalitní suroviny.

Že to není kdo ví co? Naopak, tohle předsevzetí je úplně nejvíc základ, který Vám pomůže jíst lépe/zdravěji, pomůže v začátcích hubnutí a hlavně, z dlouhodobé perspektivy Vám vaše tělo tak moc poděkuje, když ho budete živit tím, co potřebuje (kvalitní živiny, vitamíny, minerální látky, stopové prvky, vlákninu…) a nebudete ho krmit tím, co mu velmi škodí (průmyslově zpracované potraviny, konzervanty, barviva, syntetická dochucovadla, aromata, ztužený rostlinný tuk, palmový tuk, glukózo-fruktózový sirup, přehršele bílé mouky, soli atd.).

Další „Příběh z nutriční poradny“ je příběh můj, respektive mých začátků ve změně přístupu ve stravování. Předsevzetí, které jsem si zkrátila na formulku: „nebudu jíst prázdné potraviny“ mi změnilo způsob stravování a pomáhá mi udržovat tělesnou hmotnost už 15 let!

Bylo mi 17 let, studovala jsem 2. ročník na střední škole a půl roku se potýkala s urputnými křečemi v břiše každé ráno. Ano, psychosomatika sehrála svou roli, protože to bylo období rozchodu mých rodičů, ale další hlavní roli v tom hrálo moje hrozné stravování s absencí pohybu na internátu daleko od domova. Naštěstí jsem se dostala do rukou jednoho „osvíceného“ gastroenterologa (= specialisty na trávicí trakt), který mi krom léků výrazně doporučil zařadit pravidelný pohyb a radikálně změnit jídelníček. Také se zajímal o to, jak se mi daří ve škole nebo o to, co se děje doma. Rozhodně si musel být vědom souvislostí těla, psychiky a emocí.

A tady se píší i moje profesní začátky. Začala jsem načítat knihy o vhodné formě stravování, začala jsem běhat a zpevňovat tělo pravidelným cvičením a po pár týdnech se moje zažívání zcela upravilo a po tři čtvrtě roce jsem se zase mohla budit bez ranních bolestí břicha. V tu dobu jsem si dala jedno důležité předsevzetí, kterého se držím dodnes:

„budu se snažit nejíst prázdné potraviny“

Co to znamená a obnáší? Nejprve jsem si udělala jasno v tom, co moje tělo (ale i to vaše) potřebuje a co mu prospívá. Potřebuje kvalitní potraviny obsahující:

  • základní živiny – stavební látky – bílkoviny (ty v největším zastoupení najdete například v mase, rybách, mléce, mléčných výrobcích, sýrech, vejcích, luštěninách, sójových bobech…), kvalitní zdroje energie – sacharidy (v celozrnných obilovinách, luštěninách, ovoci, jogurtech a mléku), kvalitní tuky pro srdečně-cévní systém a mozek (olivový olej, oleje z ořechů a semínek, ořechy, semínka, občas trochu másla či ghí, avokádo, rybí tuk, 100% ořechová „másla“).
  • Dále potřebuje vitamíny, minerální látky, stopové prvky, ochranné látky – pro funkčnost každé buňky v našem těle – tady především čerstvé potraviny, ovoce, zeleninu, ořechy a ostatní základní potraviny (vitamíny, minerální látky a stopové prvky z čerstvého libového masa, ryb, vajec, luštěnin, celozrnných obilovin…).
  • Dále je potřeba vlákniny (krom lidí, kteří jí mají z důvodu zažívacích potíží NEdoporučenou) – pro správnou funkci střev, trávení, udržování normohladiny krevních tuků, pro pocit sytosti, snížení chuti na sladké atp.
  • A nezapomínám zmínit tekutiny – a to především z neslazených, nealkoholických a nesycených nápojů (cca 30-40ml na kilogram tělesné hmotnosti).

V tomto si může udělat jasno každý, kdo chce svoje tělo dobře živit a udržovat si tělesnou hmotnost. Samozřejmostí je pak i individuální vyloučení potravin, na které jste alergičtí či intolerující. Také mi bylo jasné, co moje tělo určitě nepotřebuje či bez čeho se rozhodně obejde. Tedy jistě nepotřebuje: volný cukr, umělá sladidla, glukózovo-fruktózový olej, škroby určené k zahušťování, nekvalitní tuky (především ty rostlinné ztužené, palmový olej, kosový rafinovaný tuk, nekvalitní ořechová másla, sádlo), umělá aromata, azobarviva, konzervanty, syntetická dochucovadla, glutamáty, nadmíru soli, plnidla, „příchutě“ a v neposlední řadě tuny bílé pšeničné necelozrnné mouky a výrobky z ní…

Prakticky to vypadalo a vypadá tak, že než jdu jíst něco, co není na mém obvyklém „eating listu“ čerstvých, základních a kvalitních potravin, tak si řeknu, jestli se mi tohle vůbec chce jíst? Není to, co se chystám sníst, jen prázdná potravina, která mi krom chvilky chuti nepřinese absolutně nic a spíš mi může uškodit? Když si totiž řeknete, že místo třeba tatranky, se chystáte sníst směs pšeničné mouky, cukru, rostlinného tuku, hořké polevy (pozor, né čokolády, ale polevy složené opět z cukru, rostlinného tuku, kakaového prášku, emulgátoru E476, aromata), sušené syrovátky, lískových jader, sušeného mléka odtučněného, sójové mouka, odtučněného kakaového prášku, soli, laktózy, aromata, emulgátoru sojového lecitinu a kypřící látky… Tak mě tedy po tomto seznamu chuť velmi rychle přejde… A když mám stále chuť mlsat, tak si dám jednoduše kostičku kvalitní čokolády, lžičku mandlového másla nebo jogurt s namixovaným banánem/datlemi a čistým kakaovým práškem. Sladké je to taky, ale už nejím prázdnou potravinu, ale sladkost plnou základních živin, vitamínů a minerálních látek. Nebo si upeču doma buchtu, kam si dám mleté ořechy, med, datle, ovoce, špaldovou celozrnnou mouku či ovesné vločky, vajíčko apod… Receptů nejen na zdravější formu mlsání najdete na internetu hromadu, například i na mé stránce s recepty.

Ono to totiž není o tom, že by se mi nebo Vám něco stalo po jedné takové „prázdné potravině“, ale je to o tom, že někdo má jídelníček na „prázdných potravinách“ postavený, nebo jsou zastoupeny v jídelníčku denně či několikrát denně. Bílé pečivo se salámem, koblížky, šátečky, buchty, knedlíky, omáčky, smažená jídla, tučná masa, masné polotovary, sladká jídla, sušenky, bonbony, sladké jogurty, tvarohy, krémy a pudinky, slazené cereálie, plněné bagety, fast-foodová jídla atp atp. Výsledkem pak dost často bývá člověk s nadváhou či obezitou, špatným stavem svalové hmoty, trávicími obtížei, nutričně podvyživený (chybí mu vitamíny, minerální látky, vláknina, což se podepisuje na stavu orgánových soustav…) a také může mít vyšší hladinu krevního cukru, krevních tuků, krevního tlaku či zažívací, kloubní, kožní a imunitní potíže. Typický je špatný stav a funkčnost střevního mikrobiomu či chronický systémový zánět těla, který člověk málokdy pozná, protože ho nedoprovází například teplota či akutní nesnesitelná bolest, ale naopak dlouhodobé nespecifické bolesti (+ mnoho jiných zdravotních problémů).

Uvědomění na závěr:

A jak poznáte prázdné potraviny, abyste si mohli toto předsevzetí denně začít aplikovat? Nemusíte se vyznat v chemických názvech potravinářské chemie, dokonce se nepotřebujete ani tak vyznat v tabulce s nutričními hodnotami na obalech potravin; ale plně stačí, když nebudete jíst potraviny, které tělu nic dobrého nepřinesou. To znamená, že základem je přečíst složení a nekupovat to, co ve složení obsahuje to, čemu nerozumíte. Dále se vyhýbat komponentům v potravinách, které jsem zmiňovala v tomto článku, a jednoduše vybírat základní potraviny, tedy průmyslem nezpracované (nebo jen) minimálně zpracované potraviny. Myslete na to, že i to, jak se dlouhodobě stravujeme, ovlivňuje náš imunitní systém (včetně imunity ve střevech) a ten v této „době koronavirové“ potřebujeme mít funkční nejvíce. Viry tu budou s námi pořád, ale je otázka stavu naší imunity a celkové vyladěnosti těla a mysli, jak si s virem naše tělo poradí, v případě, že se s ním setká.

Jídelníčky na míru, online jídelníčky a redukční kurzy ZDE

Hezké dny a v novém roce více zodpovědnosti za zdraví
a přirozené péče o něj přeje Martina

Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková
Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.