Skořice

spice-1027958_640Prosinec 2015:

No řekněte sami, když jste si přečetli název dnešního článku, také jste si řekli: „jééé, skořice“? Za svůj život jsem se totiž zatím setkala jen s minimem lidí, kterým by se pod slovem skořice nevybavila nádherná silně aromatická vůně, symbol tepla a výrazná oblíbená chuť. Skořice totiž dokáže dodat pomyslnou třešničku na dortu pokrmům nejen sladkého charakteru – jablečným závinům, ovocným knedlíkům, sladkému pečivu, rajským omáčkám, nákypům, dezertům, ale hodí se i do pokrmů se šmrncem orientu – do kořenitých jídel arabské či asijské kuchyně – jídel, ve kterých se kombinuje chuť rýže (brambor, kuskusu…), zeleniny, červeného masa a rajského protlaku. My Češi ji milujeme i v našich snídaních, kdy se skvěle doplňuje s ovocem, cereáliemi, jogurtem nebo dolaďuje chuť ovesných, rýžových a krupicových kaší. Ostatně nesmím opomenout ani nápoje, které se některým lidem při vzpomínce na skořici vybaví jako první, že? No jistě, takový „svařák“ bez skořice je jako chléb bez mouky.

Pokud zabrousím na původ, tak skořice, respektive skořicovník, se pěstuje v tropických oblastech Srí Lanky, Barmy, Thajsku, Číně, Indonésii… Používá se nejen jako koření, ale mnozí přírodní léčitelé ji využívají jako lék, protože obsahuje výrazné silice, ze kterých je možno vyrobit oleje, sirupy a tinktury.

Co se týče samotného vlivu skořice na zdraví, tak tento druh koření má stimulační, obranyschopnost posilující a protizánětlivé účinky na organismus. Prohřeje celé tělo a odstraní únavu a neklid, jež často doprovází nachlazení či psychické napětí. Nejvýraznější složkou, která je ve skořici obsažena, je tzv. aldehyd skořicový, který funguje jako mírné sedativum, zklidňuje bolest a hraje roli při snižování krevního tlaku. Taktéž skořice zlepšuje funkce trávicího traktu a pomáhá při průjmu. Pokud Vás v zimě přepadne nachlazení, na skořici si určitě vzpomeňte, protože ji můžete využít jako přírodní prostředek usnadňující vykašlávání hlenu. A pokud povaříte celou skořici ve vodě, tak získáte inhalační přípravek při úporném kašli.

A co si uděláme ze skořice za konkrétní recept? Vybrala jsem méně tradiční záležitost a to předpis na domácí „Yogi čaj“, abyste mohli se skořicí vyzkoušet i jiný nápoj, než svařené víno. Pokud totiž neznáte „yogi“, tak si vybavte čaj s indickým původem a výraznou chutí.
Avšak přísady na něj snadno seženete v každém obchodě i u nás. Zahřeje Vás nejen po těle, ale i na duši, neboť po jeho vypití můžete pocítit i stav mírné euforie. Tak s chutí do něj! 🙂

Na konvici čaje budete potřebovat:

  • 1 litr vody
  • sypaný černý čaj
  • 20g celé skořice
  • 10g hřebíčku
  • 10g kardamomu
  • 10g směsi bílého, červeného a zeleného pepře (celých kuliček)
  • čerstvý zázvor (zbavený kůry a nakrájený na kolečka) – dle chuti, stačí pár koleček
  • 200ml plnotučného mléka
  • třtinový cukr

Do konvice si dáme vařit vodu, směs koření, kolečka zázvoru a necháme provařit asi 20 minut. Poté přidáme louhovat černý čaj (na 5) minut. Celý nápoj scedíme a dolijeme mlékem. Tento čaj si každý může dosladit třtinovým cukrem již dle své chuti.

Tento nápoj nezapomeňte zařadit na Váš vánoční stůl o svátcích, protože věřím, že Vám nejen zpříjemní a zahřeje zimní dny,
ale po vánočních „přejídačkách“ se hodí i na úpravu našeho zatíženého trávení. 🙂

Krásné Vánoce plné pohody a kvalitního jídla v přiměřeném množství! 🙂

Martina Korejčková

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.