Příběhy z nutriční poradny: S váhou jako na houpačce

s váhou jako na houpačce

Příběhy z nutriční poradny: „S váhou jako na houpačce“

Téma váhy jako na houpačce je jedno z nejčastějších, které se v souvislosti s vývojem tělesné hmotnosti objevuje napříč generacemi. V mojí praxi je to víc než běžné, potkávám se s lidmi, u kterých se po obdobích štíhlejších střídají období plnější a někdy i plnější období s obdobími ještě plnějšími. 🙂 Jednoduše řečeno, málokomu se podaří udržovat si v dospělém věku stabilní přiměřenou hmotnost po celý život. Tělesná hmotnost má fyziologicky vzato přirozený vývoj, neboť jak se člověk mění s věkem, mění se i poměr tukové a svalové hmoty v těle. Je normální, že vlivem přibývajících let může ubývat hmota svalová a naopak přibývat ta tuková. Měnit se mohou i místa ukládání tuku (například ženám po menopauze se dopadem hormonálních změn může zcela přirozeně začít ukládat tuk více do oblasti břicha). Někdy se mění tělesná hmotnost i během roku vlivem ročního období, například v létě někteří lidé v horkách zadržují více vody a tělo tak vypadá plnější, nebo naopak – spoustu lidí se na zimu zatučňuje, no co kdybychom měli i v dnešní době přebytku jídla nedostatek, nebo co kdybychom třeba uvízli v závěji, tak ať máme z čeho čerpat, že. 😉 Pak jsou další přirozené výkyvy hmotnosti během roku, které se vážou na Velikonoce, oslavy, letní grilovačky a samozřejmě Vánoce a oslavy nového roku. To vše bych ale zhodnotila jako výkyvy obvyklé, standartní.

No a pak tu máme ty výkyvy, které jsou dané našimi rozhodnutími, která nás vedou k tomu, že chceme se svou postavou, tělesnou hmotností nebo rozložením tuku něco dělat, nějak tyto parametry měnit. V případě hubnutí je naprosto zcestné držet redukční diety typu: melounová dieta, tukožroutská dieta, hladovění, nízkotučná dieta, keto dieta v prášku apod. Ano, zhubne se a docela rychle, třeba i 5kg za týden, jenže většina hmotnosti, která odchází, tak je v podobě tělesné vody, svalů, trocha tuku a také se vyprazdňuje obsah střev. Pak začnou lidé znovu jíst jejich dosavadním způsobem a mají svých 5kg zpátky i s bonusem kila navíc. Tomu se říká JO-JO efekt. Předpokládám, že tohle už se musí vědět, ale pořád potkávám lidi, kteří těmito způsoby hubnou a není jich málo.

Opravdu správné hubnutí je však zhubnutí dlouhodobé v podobě totálního překopání stravovacích návyků, za pomoci celoživotního pohybu a co si budeme povídat, často i celoživotní sebedisciplíny ve zdravé míře, protože ani celoživotní striktní odpírání si chuťových požitků není úplně ono. Já se stravuji zdravějším a individuálním způsobem již kolem 13 let a není to o tom, že bych si někdy nedopřála, ale je to o tom, že většinu času jím tak, že je moje tělo zdravé, výkonné, spokojené a pomáhá mi toto stravování v kombinaci s každodenním přirozeným pohybem udržovat přiměřenou hmotnost už od začátku střední školy. Ale vlastně jsem jedna z mála…

Na téma JO-JO efektu  jsem se rozhodla zaměřit dnešní článek z rubriky „Příběhů z nutriční poradny“ (příběhů, jež jsou inspirovány skutečností s pozměněnými jmény a osobními údaji) v povídání o výkyvech hmotnosti paní Petry, která do hubnutí věnovala svou snahu, vůli, disciplínu, finance i čas, kdy se jí podařilo postupnými změnami zhubnout 15kg tuku za rok. Bohužel, za další rok měla svých 15kg snahy opět zpátky…

Paní Petře jsem pomohla se změnou jídelníčku přibližně před dvěma lety, kdy se jí během roku podařilo zhubnout 15kg tuku. Z jídelníčku, nového stravování, sportování a z výsledků byla nadšená a cítila se po tomto roce neskutečně dobře, i když měla za sebou rok, který jí stál nejen krásných zhubnutých 15kg tuku, ale i mnoho změn, vůle, času a peněz. Po roce usoudila, že už nepotřebuje, abychom se nadále vídaly na pravidelných kontrolách a přeměření tělesných parametrů, a rozhodla se, že už to „zvládne“ sama. S dojetím jsme se rozloučily a mě zaplavil pocit radosti z dosavadních změn.

Abych ale neustále nepsala jen o příbězích, které mají jen „dobré konce“, protože ne všechny příběhy klientů takové jsou, tak příběh paní Petry je právě ten z druhého soudku. S paní Petrou jsem se viděla po dalším roce na jedné akci, kdy se mi svěřila, že má svých 15kg, se kterými se již rozloučila, opět zpátky. Bohužel nedokázala svůj opětovný nárůst hmotnosti zastavit včas, například když viděla, že ji váha jde znovu postupně nahoru. Pozvolna se vrátila k tomu, jak jedla před našim prvním setkáním, kdy si v jídle prostě dopřávala. Klientům nyní říkám, že pokud by zaregistrovali, že se jim kila zase vrací, ať nezapomenou zakročit po nabrání prvních 2-4kg nazpátek. To je hranice, kdy se člověk ještě snadno restartuje a s nabranou váhou nazpět se dá snadněji něco dělat, než když se po roce vrátí tam, kde byl před časem/na začátku. To je totiž nejen frustrující, ale i obvykle demotivující a lidé někdy rezignují na další pokusy se svou nadváhou/obezitou opět „pracovat“. Vrácená kila totiž nemají dopad jen na postavu či zdraví, ale i na podlomenou psychiku, sebevědomí a sebemrskačství se za to, že situaci nezvládli. První pomoc v této fázi je přijmout si svůj neúspěch a jít do toho znovu s přehodnocením dosavadního přístupu po dosažení cíle.

Uvědomění na závěr: Velmi ráda vidím na lidech kolem sebe a klientech jejich radost z prvotního nadšení, když se rozhodnou začít hubnout zdravým a postupným způsobem, změnou jídelníčku, pohybem, dostatečným spánkem a stejně tak se raduji z jejich výsledků. Na druhou stranu jsem si vědoma, že zhubnutá kila, radost z pohybu a změna jídelníčku vydrží jen zlomku z těch, kteří takto „hezky“ začnou. Jen ti nejzarytější lidé se silnou motivací nebo ti lidé, kteří se do svého nového životního stylu zamilují, uspějí dlouhodobě. Obvykle není těžké zhubnout, ale hmotnost si udržet a to ještě způsobem, který je v souladu i s naším tělem (to znamená, že to není jen o hubnutí, ale i o zachování si zdraví, energie, zdravého zažívání, dostatku síly, vitality a prosperity). Narovinu tvrdím, že je to jedna z věcí nejtěžších. Jít do kavárny a ten dortík si z deseti návštěv dát například jen jednou nebo ty hranolky z mekáče si dát jen párkrát za rok. Nebo že to pivo nepijeme po litrech, ale po deckách a tu klobásu nejíme obden k večeři, ale jen na oslavě narozenin v podobě pár koleček jako chuťovku.

 Není to o celoživotním odpírání, ale o celoživotní střídmosti. Při každém pokušení je dobré si zhodnotit, zdali je to rozmar, zvyk a neodolatelná chuť si danou potravinu/jídlo dát nebo jestli je to skutečná potřeba či výjimečná záležitost si danou potravinu/jídlo dopřát. Asi by byla škoda si na vlastní oslavě narozenin nedat dort, který Vám někdo s láskou a snahou upeče, na druhou stranu – je potřeba si ho dávat každý den ke kávě nebo jako prostředek pohlazení nervů, kdy navíc pak mnoho lidí opět zasedne k pracovnímu stolu a zbytek odpoledne prosedí? Způsob, jak si udržovat přiměřenou hmotnost je právě o těchto nuancích a o tom, že víte, do jaké míry si můžete dovolit vzhledem k postavě a zdraví si dopřát, a kdy už ne.

Jídelníčky na míru a redukční kurzy ZDE

Krásné dny plné kvalitního stravování přeje Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.