Proč pohyb a vhodná strava hrají za jeden tým?

runners-635906_960_720

Leden 2016, základní verze článku:

Máme za sebou náročný měsíc prosinec, ale měsíc leden je jiný, lidé se snaží vracet do svých „zajetých kolejí“ po vánočním a silvestrovském období a někteří jdou ještě dál – dávají si předsevzetí, že ze svých „zajetých kolejí“ vybruslí a zvolí nový směr. V jejich životních stylech pak nastává posun v podobě vícenásobného sportování, změny jídelníčku nebo shazování (nejen) vánočních kil. Někdy se ale setkávám s tímto tvrzením:

„Protože sportuji, nemusím řešit, co jím.“

Naopak! Právě proto, že sportujete, byste měli řešit, to, co jíte. Pokud jde pohyb a jídelníček ruku v ruce, je to mocná volba. Jestliže je Vám jedno, co jíte, tak může docházet k nadbytku přívodu tuku, soli a cukru z jídelníčku a naopak nedostatku některých látek. Stejně tak, jako to poznal hokejový útočník Jakub Voráček, který v létě 2014 změnil stravování, tím se zbavil 4kg tuku a i o rok později se mu váhu podařilo nejen udržet, ale i vybudovat větší svalovou hmotu. „Nabral jsem trochu více svalové hmoty, než jsem měl v minulých letech, ale je důležité, že váha mi zůstala stejná jako loni v létě. Byl jsem zase na dietě po celou dobu a je to vidět. I na ledě se cítím výborně,“ pochvaloval si Voráček. (http://www.ceskatelevize.cz/sport/hokej/320406-voracek-nabral-svalovou-hmotu-a-na-lede-se-citi-vyborne/)

A co mu přinesla změna životosprávy na ledě konkrétně? „Pomohlo mi to, hlavně co se rychlosti týče. Před brankou, stejně jako v rozích kluziště. Když jsem v potížích, dokážu se z nich dostat rychleji, než jsem býval zvyklý. Nikdy jsem v závěrech zápasů neměl problémy, ale je pravda, že teď se v nich cítím lépe, jsem výbušnější.“ (http://www.sport.cz/hokej/nhl/clanek/634402-mel-jsem-strach-bal-jsem-se-jak-odpovi-telo-vraci-se-voracek-k-letni-zmene.html)

Jakým směrem by se měl tedy hokejista či jiný sporovec v otázce stravování vydat a proč? Tak například kvalitní zdroje bílkovin (libové maso, polotučné mléčné výrobky, vejce, ořechy) jsou potřebné pro růst a regeneraci svalu po fyzické aktivitě. Klobása to nespraví. 🙂 Složené cukry (celozrnné obiloviny, luštěniny, pečivo…) zabrání ztrátě výkonnosti a únavě během pohybu. Sušenka zase nebude ta správná volba! 😉 A minerální látky a vitamíny (z ovoce, zeleniny, semínek, ořechů, rostlinných olejů, mléčných výrobků) napomohou a urychlí velkou škálu výstavbových, obnovy schopných, obranných a mnoho dalších účinků v našem těle. Vždy je ale důležité nastavení správných dávek, kvality potravin, rovnoměrnosti živin a rozložení jídel během dne.

Jako dárek jsem si pro Vás připravila rozšířenou verzi článku o tom, proč jdou pohyb a vhodná strava ruku v ruce. Pro zaslání celého článku, který dostanete pouze Vy přímo na Váš e-mail, zadejte svou e-mailovou adresu (ve formátu Váš e-mail mezera LZ) do formuláře na začátku stránky mého blogu. Tuto rozšířenou verzi článku nikde jinde nenajdete.

http://martinakorejckova.cz/blog/

Těším se na to, že společně dokážeme najít cestu, kdy nastane mezi pohybem a stravováním rovnováha, která se pak bude odrážet na fyzické a psychické kondici!

Mnoho úspěchů nejen ve sportu Vám přeje Martina Korejčková

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.