Příběhy z nutriční poradny: Praktický tip, jak přes Vánoce (tolik) nepřibrat

vánoční tip

Příběhy z nutriční poradny:
Praktický tip,
jak přes Vánoce (tolik) nepřibrat

Konec roku se i v mojí nutriční poradně nese ve jménu Vánoc, především v duchu debat s klienty na témata, jak to tedy udělat, aby se Vánoce, oslavy Silvestra a příchod Nového roku nepodepsaly na přibírání na tělesné hmotnosti; jak se udržet a nesnít vše, co Vánoce nabízí a oči vidí, jak odmítat na návštěvách tuny jídla a alkoholu, abychom neurazili (podle mě to je stejně jen osvědčená výmluva – “abych neurazil/a, tak si to musím dát“ :-D) atp. Tipů může být spousta od striktního odmítání všeho, přes různé kličky a odlehčení jídel (například cukroví bez hory cukru, másla a pšeničné mouky, ovoce místo vánočky, pečená ryba místo smažené, bramborový salát s jogurtem, jednohubky bez pečiva ze sýrů a zeleniny, z alkoholu pouze suché víno, káva bez šlehačky atd.). Tato poslední „metoda“ je na udržení si hmotnosti přes Vánoce velmi účinná, ale pro mnoho lidí nereálná. Vánoce jsou totiž pro většinu lidí v dnešní vytížené době obdobím, kdy vypnou, odpočívají, relaxují a mnohdy si dopřávají a odměňují se i v jídle. I mezi mými klienty jsou tací, co přes Vánoce nechtějí řešit stravování a chtějí se „odměnit“ za celý rok v podobě obžerství. 😀 S tím osobně nesouhlasím, nicméně jsme s klienty došli na účinnou metodu, která dovoluje si o Vánocích dopřát vše, co se nabízí, a zároveň (tolik) nepřibrat jako za situace úplného stravovacího rozvolnění.

…Další příběh z nutriční poradny je o tzv. „vánoční talířkové metodě“, která dovoluje jíst to, co je ve spojitosti se stravovacími zvyky v období Vánoc obvyklé, zároveň má menší dopad na typický vánoční nárůst tělesné hmotnosti. Příběh popisuje paní Nelu, které se tato metoda velice zalíbila a praktikovala ji posledních 14 prosincových dní. Díky tomu za toto období přibrala necelých půl kila, což po Vánocích považovala  za velký úspěch na to, že si v tomto období dovolila zkonzumovat vše, co se nabízelo…

… Paní Nela navštěvovala mojí nutriční poradnu již několik měsíců za účelem toho, že se postupně zbavovala životem nasbíraných nadbytečných kil tuku. Když však přicházelo období Vánoc, tak paní Nela přišla s obavou, že se bojí toho, že se přes dlouhé 14 denní vánoční období neudrží a opět přibere několik kilogramů jako každé Vánoce. S paní Nelou jsme tedy probraly, jaké jsou možnosti (včetně těch, které jsem zmiňovala na začátku článku), protože se vždy snažím najít cestu, která by klientům vyhovovala a zároveň pro ně byla realizovatelná (protože to, že lidem o Vánocích „vše zakážu“ a oni to pak absolutně nezvládnou a nedodrží, tak to není můj cíl). Podle mého by měla být každá redukce hmotnosti pro klienty dlouhodobě snesitelná, udržitelná a celkově by to měla být příjemná cesta, jak zhubnout.

Paní Nele se po naší diskuzi vykouzlil úsměv na tváři, protože jsme našly možnost, jak by mohla zvládnout Vánoce bez toho, aby nějak výrazněji přibrala a zároveň si musela připravovat zcela jiná jídla, než je o Vánocích zvyklá tvořit. Tou možností je tzv. „talířková metoda“, která spočívá v tom, že hlavní jídla dne (snídaně, oběd a večeře) se servírují na jeden dezertní talířek; a svačiny (o Vánocích respektive ani ne tak svačiny jako uždibování cukroví, občerstvení u návštěv v mezidobí hlavních jídel atp.), se servírují na jeden talířek, který je ve velikosti podšálku pod hrneček na kávu. Důležité je zmínit, že se jídlo na talířky nevrství na sebe do výšky, ale pouze se jen pokryje plocha talířku. 🙂 V praxi to pak vypadalo tak, že si paní Nela dopřála vše, co s vánočním stravováním souvisí, zároveň snídaně, obědy a večeře si nandala jen na dezertní talíř a cukroví a chlebíčky jen tolik, kolik se dohromady vešlo na jeden talířek pod kávový šálek dopoledne a druhý odpoledne. Stejně tak to praktikovala se slazenými a alkoholickými nápoji. Pokud si někde chtěla dopřát alkohol či slazené pití, tak si dala jen jeden drink, kdy uspokojila svou chuť a pak již pila opět jen vodu, neslazený čaj či kávu bez cukru.

Když to pak vyzkoušela v praxi, tak například zjistila, že na snídani se jí na jeden dezertní talíř nevejde víc než jen plátek vánočky s medem a kelímek jogurtu, na svačinu se jí na podšálkový talířek nevešlo víc než například 8 kousků cukroví, dva menší chlebíčky nebo třeba hrst ořechů. K obědu si nandala vánočního kubu, smaženého kapra s trochou salátu nebo kachnu se zelím bez knedlíku, protože ten se jí už na dezertní talířek nevešel. 🙂 Každý den si tak povolila zkonzumovat obsah na třech dezertních a dvou podšálkových talířkách.

Uvědomění na závěr: Asi všichni víme, že období Vánoc a přelom roku je na udržení si hmotnosti či na hubnutí zátěžový čas a ne každý člověk si dokáže celé Vánoce odpírat, protože těch lákadel bývá obvykle všude víc než dost. „Talířková metoda“ je tedy tak trochu „punková“, ale poměrně účinná metoda, která však nemusí mít zásadní dopad na přibírání na tělesném tuku či na žlučníkové záchvaty. Zásadní je však uvědomění, že ať se již rozhodneme ke stravování během Vánoc stavět jakkoliv, vždy je to naše rozhodnutí, kdy za případně přibraná kila není vhodné svádět vinu na Vánoce, hostitele  či cokoliv a kohokoliv jiného. Stačí přijmout odpovědnost a v každé situaci se rozhodnout tak, jak chceme, i se všemi možnými dopady a následky.

Jídelníčky na míru a redukční kurzy ZDE

Krásné Vánoce a spokojené dny v novém roce přeje Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.