Porovnání energetické hodnoty klasického a odlehčeného vánočního menu – rozdíly jsou obrovské!

christmas-table-1909796_960_720

Všichni dobře víme, že přibrat přes Vánoce není většinou vůbec žádný problém. Jak si o svátcích udržet tělesnou hmotnost a nepřibrat? Řekněme si na rovinu, že nás to bude stát pravděpodobně při nejmenším střídmost a umírněnost. Nebo zkuste nahradit klasické tučné a sladké bomby „lehčími“ variantami. Pojďme chvíli porovnávat různé varianty pokrmů a nápojů:

1.) Vánoční cukroví a dezerty

  • Vanilkové rohlíčky 100g = 1560kJ
    Vanilkový puding 200g = 760kJ
  • Vánoční štola 100g = 1750kJ
    Vánočka s rozinkami a mandlemi 100g = 1360kJ
    Jablečný závin 100g = 1250kJ
  • Linecká kolečka 100g (cca 10ks) = 2400kJ
    Vánoční perníčky 100g = 1630kJ
  • Čokoládový dort 100g = 1810kJ
    Ovocný dort s tvarohem 100g = 740kJ
    Tvaroh polotučný 100g s 200g mixem čerstvého ovoce = 800kJ

2.) Vánoční pokrmy

  • Kapr smažený 150g = 1740kJ
    Kapr pečený 150 g = 876 kJ
  • Bramborový salát s majonézou 200g = 1760kJ
    Bramborový salát s jogurtem 200g 3,5% tuku = 910kJ
    Brambory vařené 200g = 560kJ
  • Kuřecí řízek smažený 150g = 2330kJ
    Kuřecí řízek přírodní 150g = 900kJ

3.) Nápoje

  • Káva se šlehačkou (50g) a lžičkou cukru = 780kJ
    Káva s polotučným mlékem (50ml) bez cukru = 200kJ
  • Svařené víno – 200ml: 880kJ
    Vánoční punč – 200ml: 550kJ
    Víno sladké 100ml = 370kJ
    Víno polosladké 100ml = 350kJ
    Sekt (demi) 100ml = 330 kJ
    Víno suché 100ml = 310kJ

A teď si porovnejme 2 různá menu, když to všechno sečteme:

„TLUSTÉ“ MENU
Snídaně:
2 plátky vánočky, 20g másla, káva s mlékem (2170kJ)
Svačina:
100g vanilkových rohlíčků (1560kJ)
Oběd:
300g houbový kuba (1480kJ)
Svačina odpolední
: 100g perníčků (1630kJ)
Večeře:
200ml rybí polévky (770kJ), 150g smaženého kapra (1740kJ) s 200g bramborového salátu s majonézou (1760kJ), 200ml svařeného vína (880kJ)
= 12000kJ

„FIT“ MENU
Snídaně: plátek celozrnného chleba, 50g avokáda, 50g krůtí šunky, káva s mlékem (1580kJ)
Svačina:
100g polotučného tvarohu s 200g mixem čerstvého ovoce (800kJ)
Oběd:
300g houbový kuba, 150g míchaného salátu s kapkou olivového oleje (1880kJ)
Svačina odpolední:
50g perníčků (810kJ)
Večeře:
200ml rybí polévky (770kJ), 150g pečeného kapra (786kJ) s 200g bramborového salátu s jogurtem (910kJ), 200ml suchého vína (620kJ)
= 8150kJ

Stále můžete objednávat dárkové poukazy na jídelníčky, online jídelníčky a redukční kurzy!

Doporučené průměrné množství energie při střední fyzické aktivitě pro ženu se pohybuje v hodnotách 7000 – 9000kJ a u muže 9000 – 11000kJ. První menu je nejen plné tuku, cukru, prázdných kalorií, ale je v něm nedostatek mléčných výrobků, kvalitních bílkovin, vlákniny, ovoce a zeleniny. I když si nedělám iluze, že byste si o Vánocích zcela měnili Vaše menu a zajeté vánoční zvyky a pokrmy, ale na druhou stranu vidíte, že mnohdy stačí malé změny, které přinesou radost z toho, že se Vám tělesná hmotnost o Vánocích nenavýší. Druhým jednoduchým, ale  kouzelným trikem je nezapomínat na pohyb (a nemyslím jen na ten, jak ráda říkám, od gauče k ledničce)! 😀

PS: Stejně jako vždy je to o našich prioritách a volbě… 😉

Hezké Vánoce a „štíhlý“ a zdravý rok 2017!

Bc. Martina Korejčková,DiS.
nutriční terapeutka
www.martinakorejckova.cz

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole