Příběhy z nutriční poradny: Jak se hubne při dlouhodobém stresu?

Jak se hubne při stresu

Příběhy z nutriční poradny:
Jak se hubne při dlouhodobém stresu?

Stres – často náš každodenní průvodce, který může být v malé míře příznivý, neboť nás burcuje k aktivitě, obraně, výkonům, akci. Životy lidí jsou však často stresem provázeny v četnější míře, než na co je naše lidské tělo přizpůsobené. Ať se již jedná o stres, který je přinášen vztahovými, pracovními, zdravotními problémy, různými negativně prožívanými situacemi a událostmi, nebo například i o stres vyplývající z velké zodpovědnosti, časový či úkolový stres; v dlouhodobé perspektivě lidskému zdraví prokazatelně škodí. A nejen zdraví, ale i naší postavě. Jsou lidé, kteří mají sebelepší stravovací i pohybové návyky, ale permanentní stres jim způsobuje takové problémy, které nepřinášejí schopnost udržovat si přiměřenou hmotnost nebo zhubnout.

V zásadě a zjednodušeně jsou dva modely,
jak může dlouhodobý stres působit na naši tělesnou hmotnost:

  • jedna skupina lidí ve stresu hubne, nemá totiž obvykle chuť tolik jíst, zrychluje se jim metabolismus, činnost srdce, střevní peristaltika, mají „stažený“ žaludek, zvyšuje se krevní tlak a celkově jim stres způsobuje spíše úbytek na tělesné hmotnosti. Bohužel tento proces „hubnutí stresem“ může mít za následek úbytek svalové hmoty a také větší spotřebu zásob minerálů v těle (hořčíku, vápníku,…), proto tělo dlouhodobě velmi strádá a to nejen na hmotnosti, ale mohou se objevovat i stavy z nedostatku důležitých živin, vitamínů, minerálních látek, stopových prvků a vlákniny.
  • Druhá skupina lidí ve stresu naopak přibírá a to často z důvodu záchvatovitého jedení, přejídání, nárazovitého jedení, zajídání emocí, uklidňování nervů jídlem a sladkostmi či vlivem střídání časových úseků s menším příjmem jídla a jindy naopak s větším příjmem jídla. Ale pozor, i lidé, kteří již upravili svoje stravování, jedí zdravější formou v přiměřené míře a dbají na pohyb, ale jsou pod vlivem dlouhodobého stresu, mohou přibírat na hmotnosti nebo nemusí být schopni hubnout, neboť mohou mít dlouhodobě zvýšený hormon kortizol, stresový hormon, který ovšem v nadbytečné každodenní hladině způsobuje zvýšenou míru ukládání tělesného tuku – a to především do oblasti břicha!

O vlivu dlouhodobého stresu, zvýšené hladině kortizolu a neschopnosti zhubnout, je i další „Příběh z nutriční poradny“, který Vás vtáhne do života pana Honzy, vysoce úkolovaného a stresovaného manažera,  který si přál zatočit se svým břichem plného tuku. Povedlo se mu to však i přes jeho permanentní stresovou zátěž?

…Pan Honza byl můj dlouhodobý klient, který byl zaměstnaný jako obchodní ředitel a jeho pracovní pozice vyžadovala nejen velkou míru zodpovědnosti, ale přinášela i stres pramenící z řízení lidí, styku se zákazníky, časový pres a vše doplňovalo i nepravidelné stravování z důvodu častého popojíždění autem, které se pojilo k jeho pracovním povinnostem. Jeho zrychlený a ustaraný způsob života se projevil na jeho postavě, kdy NEpřekvapivě postupně tloustnul. Tím, že jeho strava byla velmi nepravidelná, jídla obvykle nebya zcela vhodně výživově obsáhlá a také často snězená ve spěchu, tak jeho tělo vyplavovalo více kortizolu, což byl spolučinitel ukládání tuku do břicha a celkového tloustnutí.

Nyní by bylo krásné napsat, že když pan Honza začal jíst lépe, nutričně vyváženěji a pravidelněji, tak se mu začalo dařit svoje tukové břicho redukovat. V tomto případě tomu tak nebylo. I přesto, že pan Honza začal jíst pravidelně, tedy vždy začal den snídaní před odchodem do práce, pokračoval obědem, na který si odskočil do blízkých restaurací a večeřel již doma po příchodu z práce, zařadil 2x týdně sport s přáteli (fotbálek či volejbal), tak jeho stresované tělo nepustilo ani deko z celkové hmotnosti. Což bylo ale od jeho těla velmi chytré, neboť by si pan Honza i nadále pokračoval ve svém pracovním tempu a nadále ne příliš vhodně působil na své zdraví. Ovšem to, že se začal snažit jíst lépe a produkovat alespoň nějaký pohyb, nicméně neměl v hubnutí výsledky, tak to mu přinášelo jen další a další stres.

Vše nabralo jiné obrátky, až když pana Honzu „zastavil“ zánět slinivky břišní, kdy se mu uvolnil žlučový kamen a ucpal vývod slinivky, což způsobilo její závažný zánět, který vedl k hospitalizaci. Jak to tak bývá, tělo se snaží nás zachovat naživu a když nezvolnil pracovní tempo pan Honza vědomě, zastavilo ho jeho tělo samo. Rekonvalescence probíhala několik týdnů, kdy byl v pracovní neschopnosti. Nastalo mnoho času k přemítání o životě, hodnotách a prioritách, až se pan Honza rozhodl svou pracovní situaci řešit se svým nadřízeným, který o něj nechtěl přijít, a tak došli k řešení přijetí dalšího pracovníka na jeho pozici a rozdělení tak pracovních aktivit mezi dvě osoby. Další změnou jídelníčku, která byla potřebná vzhledem k jeho proběhlému zánětu slinivky břišní, ale především i díky zvolnění pracovního tempa, zmenšení zodpovědnosti, zkrácení pracovní doby ( ze 12 hodin na 9 🙂 ) a tím zásadnímu úbytku stresové zátěže, tak se panu Honzovi začalo konečně dařit zdravě a postupně hubnout…

Uvědomění na závěr: udržování si tělesné hmotnosti, popřípadě redukce hmotnosti, je komplexní proces, který není zdaleka jen o jídle a pohybu, jak je již dobře známo. Zásadní roli hraje i naše míra a dlouhodobost stresové zátěže, spánkový režim, odpočinek, případné léky, zdravotní, hormonální a emocionální stav a také faktory psychologické, které zahrnují naše smýšlení o jídle, o naší postavě nebo naše podvědomě řízené procesy a programy, které jsme si za dosavadní průběh života uložili do podvědomí i vědomí a zásadně ovlivňují nejen naše chování, ale potažmo i vývoj naší tělesné hmotnosti. Při regulaci tělesné hmotnosti je důležité mít v rovnováze všechny tyto aspekty, a proto, pokud jste v situaci, že nějakým způsobem svoji váhu korigujete, nezapomeňte dbát na balanc ve všech těchto sférách, které mají s tělesnou hmotností co dočinění. 😉

Jídelníčky na míru, online jídelníčky
a redukční kurzy ZDE

Krásné dny přeje Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.