Příběhy z nutriční poradny: Hubnutí po porodu

bird-3058712_1920

Příběhy z nutriční poradny:
Hubnutí po porodu

Tématu hubnutí po porodu jsem se rozhodla věnovat další díl „Příběhů z nutriční poradny“, protože je to téma, které řeší mnoho žen – maminek. Když si s miminkem na sebe zvyknou a uplyne šestinedělí, tak poté přání mnohých z nich je, dostat se z přebývajících poporodních kil do formy. A to nejen z důvodu, aby se cítily ve svém těle dobře, ale také z důvodu, aby všechny ty aktivity kolem péče o rodinu a domácnost zvládaly jak v dobrém fyzickém, tak i psychickém stavu. Být maminka je totiž role, která by se dala přirovnat náročnosti manažerské pozice (zařídit, aby fungoval běh péče o miminko, domácnost a případně dalších dětí a jiných záležitostí, tak to chce opravdu manažerské dovednosti, to už jsem si stihla zjistit a zažít i já 🙂 ).

Z tohoto důvodu nejde stravu po porodu podceňovat a to ani v případě, když chce žena po šestinedělí začít hubnout, a ještě o to více, pokud do toho navíc své dítě kojí. Výživová doporučení říkají, že kojící žena potřebuje více přijaté energie a živin z jídla a nápojů během dne, než tomu bylo, když byla ještě těhotná. Proto zkombinovat dva víceméně odlišné požadavky – a to hubnout poporodní kila a zároveň být dostatečně živená pro tvorbu mléka, je někdy prostě alchymie.

Další „Příběh z nutriční poradny“, který je inspirován skutečnými příběhy mých klientů, je o paní Evě, která se ke mně do nutriční poradny přišla poradit po uplynutí šestinedělí, neboť její požadavek byl, že chce zhubnout poporodní nadbytečná kila, a to i když kojí, ale ne za cenu toho, že bude strádat ona nebo její malé dítě…

… Paní Eva se stala maminkou poprvé, proto ještě úplně nevěděla do čeho jde, a to nejen v oblasti péče o dítě, ale i v otázce kojení a stravování v tomto období. Navíc vždy byla zvyklá si udržovat stejnou optimální hmotnost, protože o sebe pečovala, a tak její přání dostat se zpět na původní hmotnost, bylo pochopitelné. Celkově za dobu těhotenství vzrostla její tělesná hmotnost o 13kg a po šestinedělí jí zbylo ještě cca 7kg, které si přála pozvolně zredukovat.

Možná by to zvládla i sama, ale rozhodla se hubnout raději pod mojí kontrolou, neboť u svých kamarádek, které již děti měly, tak se setkala se situacemi, kdy jim často hubnutí nešlo, i přesto, že kojily. Nebo měla kolem sebe i takové kamarádky, které kojení hodně vyčerpalo (zhubly na svalové hmotě, začaly jim padat vlasy, ulamovaly se jim zuby, nehty, byly unavené až vyčerpané, bledé a cítily se bez sil). Ne za všechno mohl přerušovaný spánek, který často s příchodem dětí nastává, ale důvodem byla i nekvalitní strava. Pokud žena kojí, tak na tvorbu mateřského mléka potřebuje zvýšené množství všech živin i energie. Protože je ale příroda chytrá, je pravděpodobné, že mateřské mléko tolik neovlivní, pokud nejsou živiny do těla matky přijímány kvalitní stravou, ale ovlivní to maminku samotnou, neboť se důležité látky pro tvorbu mateřského mléka přetvoří ze zásob, které matka v těle již má (bílkoviny, vápník, voda atd.). A proto je tolik důležité při kojení myslet na kvalitně složený jídelníček a to i v případě, že chce maminka zhubnout.

A jak se tedy hubne po porodu? Ideálně velmi pomalu a to ne za pomocí přísných redukčních diet, ale za pomocí zajištění toho, že příjem energie ze stravy bude jen lehce záporný než celkový výdej energie maminky (i samotná laktace spotřebuje značnou část energie). DDD energie pro hubnutí při kojení se tak může případ od případu pohybovat v rozmezí cca 7500kJ – 10 000kJ za den a to v kvalitním jídle, ne v „prázdných kaloriích“ (bílém pečivu, tučném jídle, smetanových jogurtech, sladkostech, rychlém občerstvení a podobně). Toto doporučení rozmezí energie je hodnota, kdy žena určitě nehladoví, naopak se příjemně nají. A i v tomto může být často zakopaný pes u případů, kdy ženám po porodu nejde hubnout. Maminky buďto jedí nezřízeně hodně a převyšují tak svou energetickou potřebu a nebo naopak jedí velice málo, protože pro samou péči o dítě nemají čas ujíst tolik jídla. A tak z tohoto důvodu tělo nechce své kilogramy pustit, protože si je schovává jako rezervu – zásobu energie pro životaschopnost a provoz maminky, ale i na potřeby tvorby mateřského mléka.

Krom zvýšené potřeby energie, a to i na hubnutí, potřebuje maminka přijímat i zvýšené množství živin! Jedná se především bílkoviny a kvalitní rostlinné tuky (například v podobě nesolených a nepražených oříšků, semínek, avokáda, ryb, lněného oleje a oleje z vlašských ořechů), vlákniny (v podobě ovoce, nenadýmavé zeleniny a celozrnných obilovin, brambor a rýže). Zásadní je i příjem vitálních látek – vitamínu C, B komplexu včetně kyseliny listové, vitamínu E, D; a dále vápníku, hořčíku, zinku, selenu, železa a jódu (více o jednotlivých živinách a jejich potravinových zdrojích se můžete dočíst ve článcích, které jsem napsala pro webovou platformu ZjistěteCoJíte.cz). A i když jsem zastáncem přijímat živiny především v přirozené formě prostřednictvím kvalitní stravy, tak pokud si je případně maminka vědoma, že nejí dostatečně nebo kvalitně, pak ať klidně raději sáhne i po doplňkách stravy (vitamínových preparátech či doplňkách stravy s obsahem minerálních látek a stopových prvků).

Jídelníček je pak navíc vhodné doplnit ideálně ještě denním kondičním pohybem (což mohou být například svižné procházky s kočárkem trvající kolem hodiny a také zpevňování těla a břišních svalů). Doporučila bych zpevňování těla například cvičením pilates nebo jógou, kdy tyto cvičení působí především na zpevňování hluboce uloženého svalstva, což je pro zformování poporodního těla zásadní! „Pekáč buchet“ na břiše není potřeba, důležitější je zpevnit svaly od samého hlubokého základu.

S paní Evou jsme tedy probraly konkrétnější složení jídelníčku, výběr potravin, propočetla jsem jí přibližné potřebné denní množství energie a upozornila, jaké potraviny a v jakém množství by denně měla jíst tak, aby obsáhla potřebné živiny v dostatečném množství, aby se její mateřské mléko tvořilo ze živin, které přijme ze stravy, nikoliv aby tvorba probíhala na úkor jí, z jejího vlastního těla.

Dnes, téměř po tři čtvrtě roce, je paní Eva na své původní hmotnosti, sice již kojí minimálně, ale i v průběhu předchozích měsíců se v zásadě necítila unavená, pochvalovala si, že se po celou dobu cítila dobře a vitálně a i o svém miminku tvrdí, že je dobře živené a prospívající.

Uvědomění na závěr: Pokud si maminky nejsou jisté, zdali jedí při kojení dostatečně, ale i přesto se nechtějí jít se ohledně stravování poradit, pak je pravděpodobně o kousek lepší varianta –  jíst víc a začít hubnout až se snížením intenzity kojení, než varianta – jíst velmi málo a hubnout, ale na úkor sebe, kdy potřebné živiny jdou z maminky samotné. A i přesto, že péče o malé miminko je náročná a mnohdy na sebe maminky zapomínají, pak se i z osobní zkušenosti musím přimluvit za to, postavit sebe na první místo (najíst se, najít si čas na odpočinek, pohyb, koníčky), protože dle mého názoru (i zkušenosti 🙂 ) je dostatečně odpočatá, živená, spokojená a sil plná maminka nejvíc platná maminka pro své miminko. 🙂

Online jídelníčky na míru a online konzultace ZDE

Hezké dny přeje Bc. Martina Korejčková, DiS.
nutriční terapeutka, Plzeň
www.martinakorejckova.cz
FB: Stravování s radostí
Instagram: stravovanisradosti

Martina Korejčková
Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.