Dýně

autumn-20461_640Říjen 2015:

Také jste si všimli, že v posledních letech je dýně v našich obchodech velmi dostupnou záležitostí a pyšní se velké oblibě? Sama se vždy těším na podzimní období, kdy je „dýňová sezóna“ a tuto skvělou potravinu seženete i za velmi příznivou cenu. Dýně neboli tykev, se dá použít jako dekorační prvek, kdy existují i okrasné dýně nebo si jistě vybavíme původem anglosaský lidový svátek „Halloween“, při kterém jsou vydlabané dýně s vloženou svíčkou uvnitř neodmyslitelnou součástí.

Pokud bychom se ale věnovali roli dýní v našich kuchyních, nejprve si pojďme říci, že na trhu najdeme mnoho druhů tykví k pořízení. Já preferuji dýni hokaido a to především kvůli její lahodné chuti a také kvůli velikosti – ještě ji unesu při cestě z obchodu domů a také není takový problém ji zpracovat celou najednou.

V případě, že jste snad ještě dýni do své kuchyně nevpustili, neboť se bojíte složité manipulace, dlouhé tepelné úpravy nebo okrajování svrchní části, tak Vás hned velmi rychle uklidním. Ani jednoho se bát totiž nemusíte. Například u zmiňované dýně hokaido se kůry vůbec zbavovat nemusíte. Dýni stačí rozpůlit, vydlabat uvnitř ukrytá dýňová semínka (ty ovšem nevyhazujte), rozkrájet na požadované kousky a tepelně upravit. Kůra i dužina změknou velmi rychle, této dýni stačí i jen 20 minut tepelné úpravy.

Vydlabaná dýňová semínka se zpracovávají také jednoduše. Když je co nejvíce zbavíte zbytkové dužiny, rozložíte na plech s pečícím papírem, vložíte vysušit do trouby a občas promícháte (při 200° proces sušení trvá asi jednu hodinu) a před konzumací vyloupete z tvrdšího obalu, tak máte vynikající zdravou pochoutku například do jogurtu, jako „zobání“ místo chipsů nebo ozdobu na různé pokrmy či posyp na pečivo. Jak tedy vidíte, z dýně spotřebujete úplně všechno téměř bez zbytkového odpadu.

A co taková dýně přinese našemu zdraví? Jelikož jsou dýně bohaté na beta-karoten, mocný antioxidant, ze kterého si náš organismus vyrobí vitamín A a následně tak pomáhá ochránit tělo před rakovinou. Další důležitý prvek, který dýně obsahuje, a chrání před rakovinou, je zinek. Zinek ve vyšším množství obsahují i dýňová semínka, a proto by na jejich příjem měli klást důraz také muži, zinek má totiž i prokázaný pozitivní vliv na jejich reprodukční systém a jeho funkce. Dýňová semínka také obsahují (stejně tak jako jiné ořechy či semínka) „zdravé“ tuky, které chrání náš srdečně-cévní systém před mnohými zdravotními komplikacemi a podporují mozkové funkce.

Dýně dále obsahuje kolem 90% vody, v přiměřeném množství jedné porce je tedy považována za dietní potravinu; dále obsahuje vitamín C, vitamíny skupiny B, draslík, vápník hořčík, železo a vlákninu. Tykev je vhodná i při onemocnění žlučníku či slinivky břišní a kvůli nízkému obsahu sodíku i u lidí s hypertenzí (= vysokým krevním tlakem).

A co bychom si z dýně mohli uvařit? Určitě polévku nebo přílohu k masům jako dýňové pyré (nebo bramborovo-dýňové pyré po přidání části brambor), jako zapékaný pokrm, ale lze ji přistrouhat i do moučníkových těst či použít jako náplň slaných koláčů.

Určitě ale zkuste můj osobní recept na tuhle variantu dýňové polévky:

  • ½ dýně hokaido
  • 1 cibule
  • 2 menší brambory
  • česnek
  • sůl, pepř, sušený (nebo čerstvý) zázvor, kurkuma
  • olivový olej lisovaný za studena

Dýni opláchneme, rozkrojíme, vyloupeme semínka (která vysušíme a následně jimi hotovou polévku dozdobíme), nakrájíme na kostky, stejně tak jako oloupanou cibuli, česnek a brambory. Vložíme do vroucí osolené vody a vaříme do změknutí. Polévku dochutíme pepřem, zázvorem, kurkumou a rozmixujeme ponorným mixérem. Na talíři dozdobíme dýňovými semínky a olivovým olejem.

Olej či semínka jsou důležité pro dobrou rozpustnost a vstřebání vitamínů rozpustných v tucích, které jsou v použité zelenině obsaženy, proto si zakápnutí polévky olejem neodpírejte. 😉

Martina Korejčková

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.