Datle jako cenný zdroj rychlé energie (+ recept na datlovo-banánové muffiny ze 3 ingrediencí)

datle

Datle

Minulý díl jsem věnovala naklíčeným luštěninám, obilovinám a semínkům, kdy jsem na konci článku zmínila recept na podzimní smoothie se sušenými datlemi, což mi plynule dovoluje navázat dnešní zmínkou právě o datlích.

Mnoho z nás má datle spojené s předvánočním časem kvůli obchodníkům, kteří je v tomto období zařazují do své nabídky vánočních potravinových produktů. Já to tak nemám, neboť datle mají u mě v kuchyni vyhrazené místo v šuplíčku po celý rok v sušené formě, kterou tady v Čechách seženeme nejsnadněji, i přesto, že čerstvé datle obsahují méně kalorií, cukru, avšak více vitamínu C.

Čerstvé datle 100g = 160kcal/677kJ
Sušené datle 100g = 280kcal/1176kJ

Datle jsou cizokrajné ovoce, pochází z oblasti Blízkého východu, kde rostou už tisíce let a v těchto místech představují jednu z klíčových plodin. Pěstují se v teplých a suchých pásmech, tedy například v Tunisku, Egyptě, Maroku, Indii, Iráku, Kalifornii, na Kanárských ostrovech… Jako téměř každá potravina mají i sušené datle své klady, ale i zápory. Troufnu si však tvrdit, že příznivé vlastnosti a účinky převládají:

  • mají vysoký obsah minerálních látek – selenu, vápníku, železa, draslíku a vlákniny
  • právě díky vysokému obsahu železa jsou vhodné při chudokrevnosti
  • stejně tak kvůli vláknině jsou doporučované při zácpě (ve vyšším množství mají projímavé účinky)
  • v oblasti jejich domoviny na Blízkém východě jsou považovány za mimořádné afrodiziakum 😉
  • vyšší obsah přirozeně vyskytujícího se cukru v datlích zcela zasupluje cukr
    (pokud mám chuť na sladké, tak sladím právě datlemi – do jogurtu si vmíchám jednu pokrájenou datli a lžičku hořkého kakaa, kdy mi kakao nahradí chuť čokolády, datle sladkosti a ještě splním porci vápníku z jogurtu 🙂 )
  • pro svůj vyšší obsah energie, přírodních cukrů a minerálních látek jsou vhodné pro aktivní sportovce (vláknina zasytí, cukry dodají rychlou energii, draslík doplní jeho ztráty při zátěži)
  • povzbuzují při poklesu výkonnosti či únavě, doporučuji je například i studentům pro udržení bdělosti při studiu 😉
  • používají se i pro výrobu datlové mouky, kterou ocení nejen vegetariáni, vegani a další skupiny, ale i lidé dodržující bezlepkovou dietu

    Nevýhody sušených datlí:

  • pro svůj vysoký obsah cukru nejsou vhodné pro diabetiky a při vyšší a častější konzumaci mohou stát za podporou vzniku zubního kazu (i vzhledem k zvýšené lepkavosti na zuby)
  • protože jsou chuťově extrémně dobré, mohou svádět k tomu, že jich sníme zbytečně hodně (doporučené množství na porci například na svačinu nebo před sportem jsou cca 3-6ks)

Na závěr mám pro Vás na suroviny nenáročný sladký recept, a pokud očekáváte návštěvu, zapomeňte jednou na bábovku a dopřejte i hostům trochu jiný moučník – banánovo-datlové muffiny (bez mouky a přidaného cukru i tuku):

  • 4 vejce
  • 3 banány
  • 6 datlí

Datle si necháme na pár minut namočené ve vodě, aby zvláčnily, poté je usušíme a nakrájíme na kousíčky. Oddělíme si žloutky od bílků. Banány rozmixujeme v mixéru do kaše, přimícháme žloutky a pokrájené datle. Z oddělených bílků vyšleháme tuhý sníh a opatrně vmícháme do směsi. Naléváme do silikonových formiček na muffiny a poté pečeme v předehřáté troubě při teplotě 180°asi 20 minut.

Další báječné recepty najdete na FB stránce
Lidé lidem: recepty

Energii na fyzickou námahu v datlích hledejte
a únavě těla tak prostor nedejte.

Hezký listopad přeje Martina Korejčková
nutriční terapeutka
www.martinakorejckova.cz

lidelidemrecepty-3

Martina Korejčková

Nutriční terapeutka, která miluje svou práci spočívající v pomoci lidem vypadat a cítit se lépe, což se také daří :-) - pomocí individuálních jídelníčků na míru, online jídelníčků pro lidi vzdálené, redukčních kurzů a celkového poradenství v životním stylu (pohyb, psychologická stránka,...). Také s radostí píše články a přednáší a vyučuje na témata z oblasti stravování a zdraví.